Lush maakt ‘illegale’ zeep tegen homofobie

Nieuws

Wouter van Dijke
25 June 2015, 21:17

Cosmetica-bedrijf Lush is een speciale campagne tegen homofobie begonnen. De wereldwijde #GayIsOk-campagne werd vandaag afgetrapt met de lancering van een speciale ‘Love’-zeep. Met de campagne ondersteunt Lush LHBT-organisatie All Out en andere organisaties die zich inzetten voor gelijke rechten. 


Lush belooft alle winst van de nieuwe zeep te doneren aan LHBT-organisaties. In totaal hoopt het bedrijf €300.000 beschikbaar te stellen. Naast financiële ondersteuning hoopt Lush ook op social media zoveel mogelijk mensen hun steun te laten betuigen. Klanten worden daarom opgeroepen een selfie te maken met de Love-zeep en die te posten met de hashtag #GayIsOk. Zo hoopt Lush nog eens 10 miljoen mensen te bereiken.

De goudkleurige zeep is te koop in 825 Lush-winkels in 43 landen en op internet. Er zijn zo’n 100 winkels waar de zeep niet te koop zal zijn: in acht landen, waaronder Dubai, Saudi-Arabië en Rusland, mag de #GayIsOk-zeep niet verkocht worden, omdat daar strenge anti-homowetgeving geldt. Aan Expreszo meldt Lush dat in die landen ook via social media geen campagne gevoerd zal worden. “We kunnen ons personeel niet verplichten gevaar te lopen,” laat hun woordvoerder weten. “Wel hopen we natuurlijk dat de hashtag ook deze landen bereikt. Dat is ook het doel van deze campagne.”

In Bosnië wordt de actie alleen online gehouden, omdat het bedrijf zich zorgen maakt over het welzijn van haar winkelpersoneel. Lush-winkels in Oekraïne en Singapore, landen die ook niet bepaald bekend staan om hun LHBT-vriendelijkheid, zullen wel meedoen aan de campagne.

In een persbericht schrijft Lush over de motivatie achter de actie: “Ons personeel en onze klanten voelen zich erg betrokken bij dit thema en de tijd is rijp een wereldwijd statement te maken. Homorechten zijn een mensenrecht.”

De campagne duurt tot 5 juli, maar de zeep zal verkocht worden zolang de voorraad strekt. De Limited Edition glitterzeep kost €5,50 voor een blok van 120 gram en is geschikt voor veganisten.

Profile photo of Wouter van Dijke

Door Wouter van Dijke

Wouter is sinds oktober 2014 hoofdredacteur van Expreszo. Hij studeert biologie en journalistiek en is de trotse bezitter van een opblaasalpaca met de naam Lodewijck.

Meer van Wouter »