Recensie: zoektocht naar vrijheid in de ‘nachtclub zonder grenzen’

Robin Vogel/Weg van de Kerk

Cultuur

Sam van Galen
27 September 2016, 10:24

“En toch knaagt er iets aan mij”, vertelt Robin Vogel in zijn ego-documentaire nadat hij een lofzang heeft gegeven op zijn nieuwe verslaving: club chUrch. Een cruise-club waar hij zich thuis en vrij voelt en zijn seksuele grenzen kan verleggen. In de film onderzoekt hij zijn eigen gevoel over club chUrch, wat deze plek voor hem betekent en schetst hij een beeld van de ‘nachtclub zonder grenzen’ en haar bezoekers.

In de documentaire introduceert Robin Vogel al snel een prachtig personage: zijn gay oudoom, waarmee hij de kijker meteen bij de keel weet te grijpen. Ze hebben een bijzondere vriendschap opgebouwd en gaan regelmatig samen op vakantie. Met wat oude foto’s, vakantiefilmpjes, mooie muziek en een voice-over waarin Robin over zijn oom vertelt, zet hij een tragisch personage neer. Een oudere homoseksuele man die nooit zo vrij heeft kunnen leven als Robin zelf. Hij is geïntrigeerd door het vrije gevoel dat Robin krijgt van club chUrch. “Maar ik had ook vragen, hoe kon ik mijn grenzen bepalen?” vertelt Robin. “Onderzoek het nu maar”, antwoordt zijn oom.

wegvandekerk_still-1

En dit doet hij. Voor je het weet ben je vier korte interviews verder. Vrienden, kennissen, zijn moeder: allemaal verkondigen ze hun eigen mening over de club en Robin’s bezoeken hieraan. Dit gaat nogal snel. Verder in de film blijven er meer personages opduiken, waarvan de meeste bezoekers van chUrch zijn. Het zijn er zo veel dat je niet meer bijhoudt wie wie is. We zien de meeste personages alleen in interviews, waardoor de gesprekken plat en algemeen blijven. De interview-settings lijken nogal willekeurig gekozen en de meesten staan er wat semi-zelfbewust bij.

Echter steekt er, samen met Robin’s oudoom, nog er nog een personage boven uit: Erwin, de portier van club chUrch. Het is een liefdevolle man die er gevaarlijker uitziet dan hij werkelijk is. In tegenstelling tot de meeste personages leren we hem echt kennen: we zien hem bezig als portier, maar zien hem ook even in een scène met z’n vrouw en kinderen. Hij wordt geïnterviewd terwijl hij de zoveelste tatoeage op zijn arm laat zetten. “En wat als je zoon homo zou zijn en ook naar club chUrch zou gaan?” vraagt Robin. “Doe het veilig, zou ik zeggen.”

Het is dan ook jammer dat Erwin in de tweede helft niet meer terugkomt. Robin’s eigen zoektocht in de film laat zich nog afleiden door een teveel aan personages en interviews, maar met een omweg komt hij er toch.

De film is zeker het kijken waard, al is het alleen al voor de portier en de oudoom van Robin. Ik hoop dat we in de toekomst vaker dit soort personages van Robin te zien krijgen.

‘ChUrchroad: weg van de kerk’ draait woensdag 27 september op het Nederlands Film FestivalKan je hier niet naartoe? Lezers van Expreszo kunnen de documentaire met korting bekijken via deze link. Vul de code ‘Expreszo50’ in om vijftig procent korting te krijgen.

Profile photo of Sam van Galen

Door Sam van Galen

Meer van Sam »