Recensie: Zuid-Amerikaanse films met een roze randje

Lifestyle

Sam van Galen
23 August 2016

Twee films uit Zuid-Amerika met een roze randje. Desde Allá (2015, drama) gaat duidelijk over homoseksualiteit. Neon Bull (2015, drama) is niet zozeer een film over homoseksualiteit, dan wel over afwijkende genderrollen in het macho Zuid-Brazilië.

Neon Bull lijkt op een random moment te beginnen en zo plotseling houdt hij ook weer op. In deze anderhalf uur durende ‘slice of life’ leren wij een groep rondreizende stierenverzorgers kennen. Ze verzorgen stieren die meedoen aan rodeowedstrijden. In de film zie je vooral de onderlinge relaties tussen deze personages. Personages die allemaal hun eigen droom hebben. Dromen die op het platteland van Brazilië niet altijd even realistisch zijn. Het hoofdpersonage, Iremar, een stoere cowboy, wil niets liever dan kleding voor vrouwen ontwerpen.

De film weet elk personage, hoe klein ook, iets mee te geven wat tegen de heersende genderrollen en macho-cultuur van Brazilië ingaat. De cowboy Junior staat voor de spiegel zijn lange haar te kammen terwijl Galega, de ietwat slonzige alleenstaande moeder, hem raar loopt aan te gapen. Dit gebeurt op een humoristische manier zonder dat het te dwingend wordt.

Het (veel geprezen) camerawerk is net als het tempo van de film rustig en kalm, maar desalniettemin prachtig. Elk shot is gestileerd maar zonder de ruwheid van het cowboy leven en het Braziliaanse landschap te verliezen. Het voelt bijna documentair aan. Dat het documentair aanvoelt komt ook door het uitstekende acteerwerk van alle acteurs.

Een prachtige film over dromen en genderrollen in de macho-cultuur van Zuid-Amerika. Een goede tip.

Nog een film uit Zuid-Amerika, Venezuela, met een roze randje. Dit keer wat minder impliciet. Desde Allá (From Afar) gaat over de eenzame 50-jarige Armando die jongens van de straat betaalt om zich uit te kleden in zijn appartement. Hij geniet van de jongens zonder ze aan te raken. Als hij op een dag Elder ontmoet, een 17-jarige bendeleider, en hem mee naar huis neemt, komt het verhaal op gang. Hun ontmoetingen worden eerst geleid door Armando zijn eenzaamheid en seksuele behoeftes en Elder’s zijn economische motieven. Maar in de loop van de film verandert er iets en bouwen ze een echte band op.

Hun relatie is interessant en je blijft ernaar kijken. Het camerawerk is mooi en effectief gedaan. Een extreem gebruik van scherptediepte, waarbij het onscherpe meer een waas is, isoleert de eenzame Armando van de wereld. Dialoog is schaars en de blikken van de jongens naar elkaar spelen een belangrijke rol. Een plot-wending is er zeker op het eind, maar hij komt wel erg koud op je dak. Je blijft met veel vragen zitten over de motieven van de twee hoofdrolspelers om elkaar op te blijven zoeken.

Toch geeft de film een interessant kijkje in het leven van een homo in Caracas (Venezuela). Het laat zien dat het daar nog geen pretje is om als homo te leven.

Opvallend is dat er uit Zuid-Amerika de laatste tijd meer films komen met homo- en genderthema’s. Meestal een goed teken dat het daar beter gaat met de homorechten. Maar het zijn vooral mooie films om te bekijken.

Desde Allá draait namens World Cinema Amsterdam op 25 augustus in bioscoop Rialto en de film Neon Bull draait de komende weken nog in EYE-Amsterdam, de Filmhallen en Rialto.

Profile photo of Sam van Galen

Door Sam van Galen