Wie vaart er mee met de Canal Parade?

De boten van 2019 zijn bekend, wie verrast ons?

Wikimedia

Community

Laurie Bastemeijer
13 February 2019, 15:04

Het thema van de Amsterdam Pride 2019 is ‘Remember the past, create the future’. Dit is gekozen met het oog op de Stonewall-rellen, die precies vijftig jaar geleden plaats hebben gevonden. De politie voerde in die tijd veel discriminerende en treiterende acties uit in de omgeving van Greenwich Village, New York, dat als redelijk progressieve buurt een thuishaven vormde voor queer mensen. In de nacht van 29 juni 1969, besloten de bezoekers van de Stonewall Inn terug te vechten. Wereldwijd wordt er dit jaar bij bijna elke Pride aandacht aan deze belangrijke gebeurtenis besteedt. Logisch ook, aangezien de eerste Pride Parades zijn ontstaan in navolging van de protesten tijdens Stonewall.

De Amsterdam Pride is één van de weinige Prides die van origine niet georganiseerd is uit protest. Het is altijd eerder een feestelijk evenement en een visitekaartje voor de stad geweest. Desondanks zijn ook voor Nederland de Stonewall-rellen van zo’n belangrijke invloed geweest op de emancipatie, dat er logischerwijs ook hier aandacht aan dit jubileum besteed wordt.

Het hoogtepunt van de Amsterdamse Pride Week is natuurlijk de botenparade, die dit jaar op zaterdag 3 augustus zal plaatsvinden. Er wordt zo ongeveer gevochten voor een plekje in die parade. Uit de vele aanmeldingen worden steeds tachtig organisaties uitgekozen door een ballotagecommissie. De organisaties die zich aanmelden zijn ook verplicht om het thema van dat jaar in hun boot te verwerken.

 

Grote banken varen (weer) mee

Vorig jaar was de botenlijst ingedeeld in verschillende categorieën, zoals ‘Rainbow Leasure’ (feesten en horeca), ‘Pride Public Partner’(bijvoorbeeld Defensie en Politie) en ‘Pride Corporate Parner’ (bedrijven als Netflix, LeasePlan en ING). Deze indeling is dit jaar niet aangehouden op de gepubliceerde lijst, die hier in zijn volledigheid te bekijken valt. Vooral de voormalige ‘corporate’ categorie heeft regelmatig stof doen opwaaien. Vanuit verschillende hoeken klonk de kritiek dat grote bedrijven Pride gebruiken voor pinkwashing: hun merk in een positief daglicht zetten, terwijl ze in de praktijk weinig tot niets betekenen voor LHBT+.

Er vaart ook dit jaar weer een rits bedrijven mee, waaronder Netflix, ING, Delloite en de Nederlandsche Bank. Vooral de deelname van ING was vorig jaar een onderwerp van gesprek: de “progressieve” bank kwam dat jaar in het nieuws vanwege investering in de wapenindustrie, weinig diervriendelijke vleesbedrijven en witwasserij. Sommige mensen zouden dan ook liever zien dat dit soort bedrijven niet meer mee mogen doen aan de botenparade. De organisatie van Pride zegt erop toe te zien dat deze multinationals niet te overheersend zijn, en benadrukt dat grote bedrijven financieel veel bijdragen aan het evenement. Dat is dan ook de reden dat ze er deel vanuit blijven maken: anders moeten die bedragen uit de zak van de bezoeker komen en krijg je situaties zoals nu bij Manchester Pride, waar tickets 71 pond (83 euro) kosten.

De Rabobank heeft net als vorig jaar als enige voor een leuk alternatief gekozen dat werkt voor zowel voor- als tegenstanders van Pride-multinationals. Zij geven een support card weg, waarbij ze de boot voor een kleinere organisatie betalen en een bedrag ter sponsoring schenken. Dit jaar is hun oog daarbij op Trans Pride gevallen.

Bekende voorvechters van LHBT+-rechten- en emancipatie als Amnesty International, het COC, Het Landelijk Netwerk Biseksualiteit en vele anderen hebben ook dit jaar weer een plekje weten te bemachtigen. Ook de publieke organisaties komen behoorlijk overeen met die van 2018. Dit jaar zal, naast Roze in Rood (brandweer) en Roze in Blauw (politie), ook Roze in Wit (medische hulpverlening) meevaren.

 

Politieke en sportieve boten

Een opvallende afwezige op de lijst is RozeLinks (van politieke partij GroenLinks). Partijen D66, VVD, CDA, SP en PvdA zullen wél meevaren, op een gezamenlijke boot. Oorspronkelijk was RozeLinks ook uitgenodigd om deel te nemen aan deze ‘politieke boot’, maar zij weigerden. Zij wilden zich namelijk op LHBT+ vluchtelingen richten. RozeLinks wilde met hun boot de aandacht vragen voor het belabberde asielbeleid voor deze groep. Een woordvoerder van RozeLinks liet dan ook weten om die reden niet te willen samenwerken met partijen als de VVD, die juist achter een streng asielzoekersbeleid staan. RozeLinks had wel een eigen boot ingeschreven, maar heeft daarmee helaas geen plaats kunnen bemachtigen.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse Pride zullen er dit jaar ook zestien sportbonden meevaren op de Nederlandse Sport Boot. De Pride-organisatie heeft laten weten  dat de aandacht van politieke-, naar maatschappelijke verandering geschoven moet worden. Naar hun idee zouden het niet zozeer meer wetten zijn die LHBT+’ers belemmeren, maar juist hun ervaringen in het dagelijks leven. Vooral sportclubs blijken daarbij vaak nog een onveilige- en onvriendelijke omgeving te zijn.

Travestieten?

Het is overigens wel apart dat de organisatie van de Amsterdam Pride de Stonewall-rellen uitlegt met de volgende woorden: “Na jaren van treiterijen en geweldplegingen door de politie besloot het bezoekende publiek van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, maar vooral de travestieten, terug te vechten.” Degenen die de Stonewall-rellen begonnen stonden namelijk juist het meest aan de zijlijn, zelfs binnen de gay gemeenschap. Bijvoorbeeld de queer mensen die dakloos of arm waren, en Afro- of Latijns-Amerikaanse mensen die te maken hadden met racisme. Ook homomannen die zich feminien gedroegen en butch lesbiennes vonden daar hun weg. En een groot deel van deze activisten, die uiteindelijk geschiedenis zouden schrijven, was bovendien trans. De betekenis van het woord travestiet, wat Amsterdam Pride nu gebruikt, wordt allang niet meer op dezelfde manier gebruikt als in 1969. De organisatie zou dit jubileum mooi kunnen aangrijpen om trans en non-binaire mensen, die vaak nog aan het kortste eind trekken op het gebied van emancipatie, extra in het zonnetje te zetten. Of in elk geval nog even na te denken over het gebruik van het woord ‘travestieten’.

 

 

Door Laurie Bastemeijer

Laurie geeft graag haar mening op het internet en kan ieder moment feitjes over dode Russische schrijvers oplepelen. Verder heeft ze twee katten én twee banen, en is ze daarnaast de hoofdredacteur van Expreszo.

Meer van Laurie »