Ik heb mijn fair share aan concerten wel gehad maar een genie als Tash Sultana heb ik nog nooit gezien, en er zal niet gauw iemand op mijn pad komen die haar optreden overtreft. In september van dit jaar stond deze legende tweemaal in een uitverkochte AFAS Live in Amsterdam. Toch hoor ik de vraag: ‘maar wie is Tash Sultana dan?’ nog regelmatig voorbij komen. Om dat te weten, ben je bijna genoodzaakt om een concert van Tash bij te wonen.
One-person show
Op het grote podium in de AFAS staat een klein podiumpje met een aantal instrumenten er op. Als je niet zou weten voor wie je komt, lijkt het alsof er op zijn minst een 4-koppige band het podium zal gaan betreden. Niks is minder waar, Tash Sultana doet het allemaal alleen. En meer is ook niet nodig, aan Tash heb je genoeg.
Door middel van allerlei pedalen en een loopstation knutselt dit multitalent de meest geniale liedjes in elkaar. Hiervoor gebruikt ze onder andere meerdere gitaren, de saxofoon, een trompet, percussie en beatboxing.
Tash gaat helemaal op in de muziek die ze maakt en het publiek doet volledig met haar mee. Hoe vreemd het ook klinkt maar tijdens dit concert wil je gewoon je ogen dicht doen en languit op de grond liggen terwijl je hoofd meeswingt op de immens goede beats van haar debuut album ‘Flow State’.
‘If you’ve come here tonight and you are homophobic, get the f*ck out of my venue.’
En met die quote kun je vanuit je scherm al bijna de liefde voelen die er hangt in de zaal van de AFAS (want nee niemand verliet daadwerkelijk de zaal). De Australische laat aan het begin van haar optreden weten dat ze niet gediend is van homofoben, racisten en ‘most importantly for people like me who kind of don’t really… well I don’t really know what I am. Just a human… If you’re transphobic, get the f*ck out of here.’ Tash omschrijft zichzelf als genderfluid en laat in dezelfde korte speech weten dat ‘for a long time I kind of felt a little bit uncomfortable with society because of the person that I am and how I identify with myself and my sexuality and all that sh*t that doesn’t f*cking matter but apparently it f*cking matters to some people.’
Huiskamer
Ondanks de uitverkochte en helemaal volle zaal, waan je je een soort van in Sultana’s huiskamer. Ze staat op blote voeten op een kleiner podiumpje waar ze op een tafel achter haar zelfs wierook heeft staan. Het geeft een relaxte sfeer, je zou bijna vergeten dat er zo’n 6000 mensen om je heen staan, en dat is een prestatie.
Indrukwekkend
Deze ervaring, want het simpele woord ‘concert’ voldoet niet aan de show die Sultana neerzet, kun je makkelijk omschrijven als indrukwekkend. Je kijkt je ogen uit en je doet je oren een enorm plezier. Elke muziekliefhebber zou deze show vol lof kunnen waarderen.
Flow State
Sultana’s debuut album ‘Flow State’ is uitgekomen op 31 augustus dit jaar. Het album bestaat uit 13 nummers waaronder haar al eerder uitgekomen singles ‘Salvation’, ‘Harvest Love’ en ‘Free Mind’. Het album heeft wel degelijk overeenkomsten met haar vorige album ‘Notion’ maar heeft toch ook een hele eigen vibe. Als je van alternatieve muziek houdt, is dit een van de beste albums die je dit jaar zult horen.
Over de auteur(s)
Nanoah
Nanoah is vooral Nanoah. Zichzelf. Of haarzelf. Speelt ook graag met gender en de daarbij behorende voornaamwoorden. Ze identificeert zichzelf als non-binair maar hij neemt zulke hokjes niet erg serieus. Ook is Nanoah de tweede volwassen Nederlander met een X op hun paspoort.