Thalys schorst homofobe medewerker

Mirjam: ‘Ik wil dat Thalys een onderzoek start met wat er mis is’

Nieuws

Roel Janssen
13 March 2015, 14:21

Toen Mirjam van Heugten op het perron in Parijs afscheid nam van haar vriendin Claire werd ze door een medewerker van Thalys dringend aangesproken. Of de twee afscheid nemende vrouwen toch maar even konden stoppen met elkaar een afscheidskus geven. “We kregen te horen dat dit soort gedrag niet getolereerd werd en dat er kinderen op het perron rondliepen”, vertelt Mirjam aan Expreszo.

Het treurige incident vond plaats op 16 februari. Mirjam en haar Parijse vriendin Claire zouden elkaar wekenlang niet zien. Net zoals zo’n beetje ieder ander op het perron gaven ze elkaar een afscheidskus. Een medewerker van Thalys was er niet van gediend en tikte de twee op de vingers. Mirjam herinnert zich: “Wij vroegen: ‘iedereen geeft elkaar toch een afscheidskus?’ De man reageerde dat een man en vrouw prima was, maar twee vrouwen niet.”

Mirjam sprak er een medewerker in de trein op aan. “Ik kreeg de reactie dat ik maar een klacht moest sturen naar de website van Thalys.” Dat deed ze. Na anderhalve week kreeg ze bericht van de treinvervoerder. “Ik zou hetzelfde antwoord hebben gekregen als de trein vertraging had gehad. Het was een standaard antwoord. Sorry voor het ongemak.”

Gay Pride
Extra cru is misschien wel het feit dat Thalys zich juist als een LHBT-vriendelijk bedrijf probeert neer te zetten. In 2013 namen ze nog deel aan de Amsterdam Gay Pride. Mirjam besloot, nadat ze het standaardmailtje had laten bezinken, een week later nogmaals Thalys te benaderen. “Op 6 maart stuurde ik een nieuwe mail naar Thalys. Ik schreef dat ik een snelle en duidelijke reactie wilde. Ook wilde ik weten wat ze eraan gingen doen om dit in het vervolg te voorkomen. Als ik binnen een dag geen reactie zou krijgen, zou ik naar de media stappen.”

Een reactie bleef uit en Mirjam nam stappen. Ze startte samen met Allout.org een petitie. ‘Thalys: No kissing allowed?’ is inmiddels door bijna 60.000 mensen getekend. Afgelopen donderdag is Mirjam persoonlijk benaderd door Thalys, die meldde dat de betrokken medewerker is geschorst. “Ze konden echter nog steeds niet duidelijk maken wat ze gingen verbeteren.”

Mirjam heeft een duidelijk bericht aan de Thalys: “Ik wil dat Thalys een onderzoek start met wat er mis is met de training van medewerkers binnen het bedrijf. Als die training namelijk goed was geweest, had deze man niet geschorst hoeven te worden. Dan was het voorkomen geweest.”

Verklaring
Inmiddels heeft Thalys publiekelijk gereageerd over het incident. Ze hebben in een verklaring laten weten dat het bedrijf zich inzet voor openheid en respect, en geen enkele daad van homofobie tolereert.

“Tijdens opleidingen voor het Thalys-personeel en het personeel van de partners van Thalys, wordt ook steeds de nadruk gelegd op het belang van respect. Onze medewerkers houden zich aan een handvest tegen alle vormen van discriminatie van seksuele oriëntatie”, aldus Ingrid Nuelant, plaatsvervangende CEO en HR-director bij Thalys. “We moeten met heel veel pedagogie, waakzaamheid en gezag blijven informeren en handelen. We gaan dit engagement aan. Dit incident raakt ons diep en zal vanaf nu een referentie zijn om onze medewerkers te sensibiliseren.”

Door Roel Janssen

Roel is geobsedeerd door schoenen en vrolijke popmuziek. Hij is uit een heel klein dorpje naar de stad getrokken om daar journalistiek te studeren. Hij is een magneet voor gênante situaties. Dat is niet zo leuk, maar levert wel veel stof op voor zijn artikelen bij Expreszo.

Meer van Roel »