Wat schuilt er achter de tape die over zoenende mannen wordt geplakt?

Nieuws

Gastredacteur
5 March 2018, 18:53

Nog even over die posters van Suitsupply. In bushokjes en op posters door het hele land zijn beelden te zien van twee mensen die affectie tonen, door een zoen of een aanraking. Die twee mensen zijn in dit geval twee mannen. Suitsupply heeft er op Instagram 12.000 volgers door verloren. En nu worden ook door het hele land die foto’s (die ik persoonlijk prachtig vind) afgeplakt met tape. Nederland loopt over van de homofobie. Ja echt.

Door Frans Blokhuis

Eén op de drie Nederlanders vindt het aanstootgevend om twee mannen te zien zoenen. Door zo’n poster af te plakken geef je een signaal. Dat jouw walging terecht is, en dat die zoen het probleem is. Daar gaat het mis. Onze queer liefde, affectie en intimiteit is niet het probleem. Dat is het nooit geweest. Aan iedereen die die posters afplakt, er een smerig gezicht bij trekt, er homofobe opmerkingen over maakt: jouw walging is het probleem. Maar vooral: jouw onwil om in te zien dat jouw walging het probleem is, is het probleem. Doe er iets aan. Ik zeg niet dat je vanaf nu verplicht bent om die posters opeens mooi te vinden. Just don’t be an asshole about it.

Problemen los je niet op door ze af te plakken, weg te stoppen of te doen alsof ze er niet zijn. News flash: wij queer mensen zoenen elkaar, we hebben seks, we strelen elkaar, we zijn intiem met elkaar. Dat doen we al zolang als er mensen op de aarde rondlopen. En dat blijven we doen. Dat gaat echt niet veranderen. Als je dat wil “oplossen” door hardop je walging te uiten of er tape overheen te plakken, dan zul je je leven lang achter de feiten aanhollen. Dan ga je nog heel veel tape nodig hebben. Dat doe je jezelf aan. Maar erger nog: je geeft aan queer mensen het signaal dat wij er niet mogen zijn, dat onze liefde en affectie vies is. Al veel te vaak verstoppen wij onze liefde en affectie. Hetero’s hebben geen idee hoe dat voelt. Klaar ben ik ermee.

“Problemen los je niet op door ze af te plakken.”

En ja, er valt veel te zeggen over de marketingstrategie van Suitsupply en over hun intenties. Over hun eerdere seksistische posters. En dat moet ook allemaal gezegd worden. En ja, we moeten als queer communities met elkaar praten over het feit dat we zo graag onze queer affectie in publieke ruimtes vertegenwoordigd zien, dat we zelfs met een campagne van een seksistisch bedrijf als Suitsupply genoegen nemen. Bovendien: een opportunistisch bedrijf dat geld verdient aan de pijn van een minderheid is net zo problematisch als een homofoob die tape over twee zoenende mannen plakt. Sterker nog: Suitsupply wist dondersgoed dat ze het gesprek van de dag zouden worden, in queer kringen èn in homofobe kringen. Zolang hun naam maar lekker vaak genoemd wordt.

Iemand wees mij er terecht op dat het eigenlijk niet ècht twee zoenende mannen zijn, vanwege de marketing die erachter zit. Maar zodra die tape over hun gezichten wordt geplakt, zie ik mijzelf in die mannen. Omdat ik weet dat die tape net zo goed voor mij was bedoeld.